מי מטפל בילד שלך?

חלק מהמטפלות המתעללות שנחשפו בשבוע שעבר הופנו על ידי סוכנויות תיווך. האם אפשר לסמוך על חברות ההשמה, איך הן מסננות את המועמדות ומה צריך לבדוק כשבוחרים מטפלת
שושנה חן

הפרסומים האחרונים על מטפלות שהתעללו בילדים כמעט הרגו את ענף סוכנויות ההשמה למטפלות. "מעולם לא היו לנו ימים כאלה של שיממון טלפוני", קובלת לימור גבע מסוכנות קידס. "בדרך כלל, החודשים אלה של השנה חזקים מאוד מפני שאנשים לא מתחילים לשלוח ילדים לגנים בתקופה זו, אבל בימים האחרונים יש פחות ביקוש למטפלות ואנחנו מבחינים בהיסטריה".

"אנשים פוחדים לקחת מטפלת עכשיו ואנחנו מרגישים את המתח באוויר", מאשרת איריס בר-סבר מסוכנות מטפלא. היא עוסקת בתחום 10 שנים לאחר שנכוותה באופן אישי ממטפלת לא ראויה.

דרורית דרור-אמיתי, מומחית לגיל הרך ויועצת להורים, אומרת כי באופן כללי קיימת רתיעה של הורים להשקיע בסוכנות להשמת מטפלות אפילו אם היא עורכת מיון משמעותי. סדר העדיפויות של הורים בשלב זה של חייהם אינו מאפשר לממן עלות השקעה במציאת מטפלת. זוהי הוצאה גדולה של כמה אלפי שקלים בחודש, שהיא גדולה יותר מגן ומשפחתון. ההורים מעדיפים פתרונות פחות יקרים.

יחד עם זאת מודים בסוכנויות שיש בעיות עם סוג הנשים הפונות לתחום הטיפול בילדים. אנחנו פוסלים כ-70% ויותר מהמתקשרות אלינו, אומרת בר-סבר. כל מי שלא מוצאת עבודה בפקידות חושבת שקל להיות מטפלת.

בסיוע חברת אר אנד אם לבקרות וסקרים בקמעונאות (לקוח סמוי), בהנהלת רונן קוגוט, איתרנו 6 סוכנויות העוסקות בהשמת מטפלות. המכנה המשותף שלהן: כולן גובות מההורים דמי תיווך, שנעים בין 1,170 שקל ל-2,700 שקל. כולן מקיימות מערכת סינון מסוימת המשתנה מסוכנות לסוכנות. כל 6 הסוכנויות שאליהן פנו הסוקרים טענו שהן עורכות למטפלות ראיונות אישיים, אבל רק 3 מהסוכנויות עורכות מבחן גרפולוגי. רק סוכנות אחת דורשת תעודת יושר, ורק שתיים דורשות הצהרת בריאות. סוכנות אחת (קידס) אף עורכת למטפלות סדנת החייאה.

הסוקרות התקשרו טלפונית לכל אחת מהסוכנויות, הציגו את עצמן כמי שמחפשות מטפלת ומתלבטות עדיין בין מטפלת עם מגורים או מטפלת ללא מגורים. הן שאלו על שתי האפשרויות למשרה מלאה של 9 שעות ביום, 5 ימים בשבוע בהרצליה.

בכל המקרים נתקלנו במענה אדיב מאוד בטלפון, ניכר כי המשיבים מעוניינים למצוא חן ולעורר אמון, מציין קוגוט. עם זאת, כאשר נשאלו עובדי הסוכנויות השונות מהו השכר החודשי של המטפלת, הדגישו כולם כי השכר נקבע במו"מ בין המעסיק למטפלת. הסוכנויות ממליצות על רמת שכר בהתאם לדרישות התפקיד ומדגישות כי המשפחה היא המעסיק וכי הסוכנות אינה חלק מהסכם ההעסקה הקבוע עם המטפלת.

בכל החברות אמרו כי השכר נע בין 4,000 ל-5,000 שקל. הגדרת התפקיד, בעיקר בנושא עבודות הבית, נקבעת מול המטפלת. צריך להביא בחשבון את ההבדל בין עובדות זרות לישראליות. "לזרות אין להן בעיות בנושא עבודות הבית בשעה שהישראליות בדרך כלל מסכימות לבצע רק עבודות בית הקשורות לתינוק", מסביר קוגוט.

סופרסטאר קידס

רמת גן, טלפון: 2-435341350

אזורי הפעולה: כל הארץ.

סוג המטפלות: עם או בלי מגורים.

המלצות: ניתן לקבל וגם ליצור קשר עם הממליצים.

סינון המטפלות: ראיון אישי בסוכנות, אבחון גרפולוגי. אם הלקוח דורש, יציגו תעודות על השכלה.

העמלה לסוכנות: תשלום חד פעמי 2,000 שקל. אם המטפלת מתגוררת אצל המעסיקים העמלה היא 2,800 שקל.

אחריות הסוכנות: מובטחת החלפה עד חצי שנה בין אם מדובר בהתפטרות המטפלת או בפיטורים על ידי המעסיק.

קידס

כפר סבא ומודיעין, טלפון: -089752802  ,09-7667842

איזורי הפעולה: תל אביב רמת גן גבעתיים, השרון עד נתניה, מודיעין ושוהם. במגמת התרחבות לאיזור ראשון ובת ים.

סוג מטפלות: עם או בלי מגורים. בסוכנות הדגישו כי כרגע מבחר המטפלות כולל מגורים (או-פר) הוא דל.

המלצות: ניתן לקבל וגם ליצור קשר ישיר עם הממליצים.

סינון המטפלות: ראיונות אישיים, אבחון גרפולוגי, מבחן אישיות ממוחשב, נדרשות להציג הצהרת בריאות לאחר בדיקת רופא.

העמלה לסוכנות: תשלום של 60% מהמשכורת החודשית הראשונה אחרי חודש ניסיון. אם בתוך 4 חודשים אין שביעות רצון, מקבלים מטפלת חלופית ללא עלות. אם גם זו אינה נמצאת מתאימה – מקבלים חזרה חצי מהעמלה.

אחריות הסוכנות: החלפה עד ארבעה חודשים בכל מקרה של פיטורים או התפטרות.

תינוקיס

הרצליה ותל אביב, טלפון:09-9569407 ,03-6489196

אזורי פעולה: מנסים למצוא פתרון בכל הארץ חוץ מאילת. עיקר הפעילות בין חיפה לאשדוד.

סוג מטפלות: עם או בלי מגורים.

המלצות: ניתן לקבל וגם ליצור קשר ישיר עם הממליצים.

סינון המטפלות: ראיון אישי, אבחון גרפולוגי. אפשר לדרוש הצגת תעודות.

העמלה לסוכנות: 60% מהמשכורת החודשית הראשונה. קיימת אפשרות לביטול ההסכם בשבועיים הראשונים. את העמלה משלמים בשני תשלומים: הראשון בתום שבועיים לעבודת המטפלת. והשני בתום החודש הראשון.

אחריות הסוכנות: החלפה עד חצי שנה בין אם המטפלת פוטרה או התפטרה בעצמה.

א.א. שילוב

תל אביב, טלפון: -5278263

אזורי פעילות: עם מגורים לכל הארץ. אם כי העובדות שמגיעות מהפריפריה מעדיפות במרכז ובערים הגדולות. ללא מגורים – באיזורי תל אביב, גבעתיים, רמת גן וחולון. סוג מטפלות: מספקים מטפלות ללא וכולל מגורים.

המלצות: ניתן לקבל וגם ליצור קשר ישיר עם הממליצים.

סינון המטפלות: ראיון אישי בלבד. לא נדרשות כל תעודות וגם לא מבחן גרפולוגי.

העמלה לסוכנות: 600 דולר. התשלום יתבצע תוך שבוע עד עשרה ימים מיום תחילת ההעסקה.

אחריות הסוכנות: החלפה עד 4 חודשים בין אם המטפלת פוטרה או התפטרה.

דנאל

רמת גן, 1-700-506-506 אזורי פעילות: כל הארץ.

סוג מטפלות: מספקים מטפלות ללא ועם מגורים.

המלצות: ניתן לקבל וגם לדבר עם ממליצים.

סינון המטפלות: ראיון אישי. תעודת יושר אם עולה חשש בראיון ובדיקת הממליצים איננה מספקת.

העמלה לסוכנות: 1,170 שקל.

אחריות הסוכנות: החלפה עד 3 חודשים.

מטפלא-מרי פופינס

רעננה, טלפון: -097716261

אזורי פעילות: השרון, המרכז, בקעת אונו ובקרוב בחיפה.

סוג מטפלות: מספקים מטפלות ללא מגורים בלבד, אם כי משתדלים למצוא מטפלת שגרה בקרבת מקום למשפחה.

המלצות: ניתן לקבל וגם ליצור קשר ישיר עם הממליצים.

סינון המטפלות: ראיון אישי.

העמלה לסוכנות: 50% מהמשכורת החודשית הראשונה + מעמ. התשלום יתבצע בתוך 30 יום מתחילת ההעסקה.

אחריות הסוכנות: לחצי שנה במקרה של פיטורין או התפטרות. אם המטפלת מפוטרת במהלך 30הימים הראשונים ללא רצון להחליפה, ישולמו לסוכנות 20% מגובה המשכורת החודשית הראשונה בתוספת מע"מ. החלפת המטפלת תהיה עד 21 יום. אם לא נמצאה מחליפה – תוחזר 50% מהעמלה.

איך בוחרים מטפלת

דרורית דרור-אמיתי, מומחית לגיל הרך ויועצת להורים, נותנת טיפים מעשיים לבחירת מטפלת:

קחו בחשבון שאין דרכי קיצור ויש להשקיע הרבה במיון המטפלת. למרות הקשיים, לא כדאי לוותר מהר מדי על מטפלת למרות שעלותה יקרה. לקשר הצמוד והאישי של הילד עם דמות קבועה יש חשיבות מבחינבה התפתחותית.

לפעמים המטפלת יכולה להיות נעימה לאמא, אבל זה לא אומר שהיה תהיה טובה מספיק לילד.

מטפלת היא לא עוזרת בית. אם מטילים על המטפלת גם מטלות בישול וניקיון היא תהיה פחות זמינה לילד.

השקיעו בחיפוש. אל תחליטו על מטפלת בעקבות שיחה עם אחת בלבד ואל תחליטו להעסיקה מיד אחרי הראיון איתה. קחו פסק זמן וחישבו על זה. השוו אותה מול מועמדות נוספות.

אל תסתפקו במכתבי המלצה. דירשו לשוחח עם הממליצים, ועדיף לבקש להיפגש איתם פנים אל פנים כדי להבטיח, שהמשפחה הממליצה אמיתית ולא חברה של המטפלת. אם משפחות ממליצות לא מוכנות להיפגש – הדבר מעלה סימני שאלה.

קיבלתם מטפלת לעבודה? המשיכו לפקוח את העיניים. הסתכלו על הילדים שלכם. תוכלו ללמוד מהם על היחס שהם מקבלים, גם אם הם תינוקות בני יומם. אם מרגישים שהילד שינה את הרגליו (נעשה אפטי או מפגין פעילות יתר, לא אוכל או אוכל בבולמוס) או אם הוא נרתע מהמטפלת – בידקו את הדברים לעומק.

אם לילד שלכם לא טוב ואם המטפלת קשורה לזה – הפסיקו את הקשר עם המטפלת.

עם זאת יש לזכור שלא מומלץ להחליף מטפלות לעתים קרובות. אם אתם לא מרוצים מסידרת מטפלות – בחנו את עצמכם. האם חוסר שביעות הרצון נובע מזכרונות שלכם, מחוסר יכולת לסמוך על אנשים, או אולי מחוסך יכולת להיפרד מהאחריות על הילד?

למרות המקרים שקרו לאחרונה, עדיין הרוב המוחלט של המטפלות אינן באות להתעלל בילדים. העברת מסר לילד שכל מי שניגש אליו הוא מסוכן משדרת לילד שאין אפשרות לשרוד בלי אמא אבא